همشهری آنلاین: بزرگترین کارخانه تولید گندله سنگ آهن ایران و خاورمیانه روزشنبه با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در سیرجان افتتاح شد

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری پس از افتتاح رسمی کارخانه تولید گندله سنگ آهن سیرجان در حالی که از سوی وزیر صنایع و معادن، دستیار ارشد رییس جمهوری و استاندار کرمان همراهی می شد از بخش های مختلف این کارخانه بازدید کرد.

کارخانه گندله سازی گل گهرسیرجان از ظرفیت تولید پنج تن درسال برخوردار است که این میزان گندله به کارخانه های احیای مستقیم حمل می شود و درآنجا محصول آهن اسفنجی با عیار 93 تا 100درصد تولید شده و سپس به کارخانه های ذوب ارسال می شود.با گندله تولیدی این کارخانه می توان 2 تا 5/2 میلیون تن فولاد در سال تولید کرد.

کارخانه گندله سازی گل گهر سیرجان با استفاده از کنسانتره معدن سنگ آهن گل گهر تغذیه می شود وگندله های تولیدی به عنوان ماده اولیه ذوب و سپس شمش فولاد مصرف می شود و در راستای تامین خوراک شرکت های تولیدکننده فولاد و توسعه این صنعت در کشور نقش مهمی دارد.

برای راه اندازی این طرح دو هزار و 900 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

این کارخانه که در 60 کیلومتری شهر سیرجان و در180 کیلومتری کرمان واقع شده برای پنج هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می کند.

با توجه به اینکه حدود 70 درصد تجهیزات این کارخانه به عنوان یکی از فرآیندهای تولید فولاد توسط مهندسان داخلی در گل گهر بومی شده است راه اندازی این کارخانه گامی بزرگ در راستای بومی سازی صنعت فولاد محسوب می شود.

برای حفاظت از محیط زیست و حاکم شدن هوای پاک و عاری از آلایندگی بر فضای کارخانه ،12 جداکننده خشک، سه جداکننده تر و سه جداکننده مغناطیسی نصب شده است.

عملیات اجرایی کارخانه گندله سازی سیرجان از خرداد ماه سال 1384 آغاز شد.

در راستای طرح های توسعه مجتمع معدنی گل گهر سیرجان طرح هماتیت و گوگردزدایی نیزبا ظرفیت یک میلیون تن سنگ آهن از باطله های معدن در حال انجام است.

احداث خط جدید تولید کنسانتره با هدف تولید 2 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن با برآورد سرمایه گذاری 60 میلیون یورو، کارخانه فولادسازی با هدف تولید 6/1 میلیون تن فولاد با برآورد سرمایه گذاری 223 میلیون یورو،نیروگاه برق و واحد آب شیرین کن از دیگر طرح های شرکت گل گهر برای اجرا در پنج سال آینده است.

کد خبر 104162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز